Summa sidvisningar

tisdag 14 juni 2011

Det växer så det knakar!


Det växer så det knakar i trädgårdslandet. Jag är riktigt stolt över speciellt broccolin och blomkålen. 
Vilken växtkraft! 
Vi tror dessutom att vi ska kunna skörda både lite potatis, dill och jordgubbar till midsommar. Igår plockade yngsta sonen två "gubbar" i landet som han sedan delade broderligt med yngsta storebrodern.
Många fler är på gång och efter allt regn hoppas jag på sol och värme så de hinner mogna i tid.
Jag måste lägga på bärnät över dem i morgon så vi får behålla dem för oss själva. Det är många spekulanter på dem annars.
Över kålen hade jag lagt fiberduk redan från början men den tålde inte solen, blåsten och regnet tydligen för den blev skör som papper och gick i många bitar.
Jag hittade en mygg/flug-gardin i linneskåpet och det verkar fungera bra.
Det är de där läbbiga kållarverna jag vill slippa för inte nog med att de äter upp hela den goda kålen -de är äckliga också.

I de rabatter som vi gjort av all jord som blev över när vi grävde om i trädgårdslandet har tydligen en massa småpotatisar blivit kvar efter förra årets skörd. Så nu tittar potatisblast fram lite här och där emellan blommorna.
Jag har inte hjärta att ta bort dem så de får väl växa vidare. Kanske blir det några att skörda även där.

Här gömmer det sig en potatis bakom stockros och astillbe!

Vi hittade en gammal trästege i garaget!
Den fick humlen till att klättra på. Den står lutad mot en gammal Ask och kanske når den upp i den innan sommaren är slut!




 I morgon ska vi fortsätta skrapa hus och gräva land för då är vi båda lediga och inget är mysigare än att få sällskap av varann i trädgården.
Håller tummarna för sol....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar