Summa sidvisningar

fredag 17 juni 2011

Årets andra skolavslutning!

Torsdag förmiddag var det då dags för mitt yngsta barn att gå på sin första egna skolavslutning
Det är för oss alla, som bor här och har haft barn i skolan, en mycket speciell och extra stämmningsfull avslutning.
Vi har en rolig och knasig präst som alltid spexar till det. I år hade han klätt ut sig till trädgårdsmästare Matti. Han fick hela högen av barn och vuxna att angagera sig i hans odling av "sommarlovslandet".
Där skulle odlas lite av varje som bör rymmas i ett barns sommarlov.

Min 15-årige son som var med och tidigare gått i denna småskola utbrast känslostarkt: Åh, vad jag älskar denna skolans avslutningar! Jag tycker detta starkt talar om vilka härliga upplevelser han har haft här under åren som liten.

Innan alla barnen sedan tågar ut ur kyrkan sjunger de en, för oss, mycket stämningsfull och numera traditionell sommarlovssång som får hela kyrktaket att lyftas. Alla klämmer i för kung och fosterland i denna sång och vi åhörare får tårar i ögonen och gåsaskinn.
Sången heter "Vi har pluggat färdigt" och jag tror att det är en "närproducerad" sång, skriven av en man som bor i "byn".

Efter avslutningen samlas alla barn i sina respective klassrum och säger hej då till sina klasskompisar och lärare.
När de kommer ut så väntar ett uppdukat lång-långbord med massor av olika tårtor som bakats av föräldrar och andra.
Dessa godsaker avnjuter vi tillsammans på skolans gräsmatta.
Mums vad gott det är!


Jag avslutar med två bilder som jag tycker är mycket somriga!
Först en vy över vårat vackra landskap, fotograferat på väg hem från onsdagskvällens skolavslutning.

Sist men inte minst en riktig sommarbukett.
Nu blommar det i markerna!

1 kommentar:

  1. Hvor det dog lyder smukt og dejligt, elsker når kirken friskes op og deltager i det lokale på en ny måde. Vi har fået nye præster i de 3 nærmeste sogn det sidste år så jeg håber også på fornyelse. Ikke fordi jeg går meget i kirke men ind imellem.
    Lyder som et dejligt arrangement.

    SvaraRadera